En HR-direktör blev full av skratt av igenkänning när hon såg vår sammanfattning av vilken förflyttning i företagskultur som många strävar efter (nedan) och vi satt vårt fokus på
"Va!? Har ni gjort en beskrivning av hur vi vill ha det? Det här är precis de diskussioner vi har nu."
Många ledare reagerar likadant, de funderar aktivt på hur de kan få till ett utbrett engagemang i att skapa kundvärde.
Känner du igen dig i denna från och till-bild? Kanske känner du igen dig i delar på vardera sida?
När man ser man team som har den där härliga dynamiken - med fokus på utveckling och lärande, där allas perspektiv välkomnas och där det känns roligt att göra det lilla extra - pratar man ofta om "tur" - att det är lyckliga omständigheter som gör att teamet blivit så bra.
Men handlar det verkligen om tur? Nej, det handlar om vad ledare och medarbetare gör, och är något som i högsta grad går att påverka. Om man är villig att steg för steg justera sina beteenden i vardagen!
Vi tror att det finns en snöbollseffekt, när väl fått en positiv spiral av nyfikna, modiga, välkomnande beteenden så sprids de allt mer. Man kan få igång snöbollen genom att skapa medvetande om vilka attityder och handlingar som gör skillnad och våga börja göra nytt.
Låter det intressant? Allt vi på Renewability gör syftar till att skapa organisationer där många är med och driver utveckling. Vi leder till exempel gärna en dialog i er ledningsgrupp om hur ni kan göra denna resa, och jobbar gärna med att utveckla ditt team.